Onafhankelijke Cliëntondersteuning

Heb je hulp, zorg of ondersteuning nodig en weet je niet goed hoe je dit moet regelen? Of loop je hierin vast? Dan kun je vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning!

Wat is Onafhankelijke Cliëntondersteuning?

Als je hulp, zorg of ondersteuning zoekt, kan het fijn zijn als iemand met je meedenkt. Dit kan iemand zijn die je goed kent, maar je kan ook vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning. Onafhankelijke Cliëntondersteuners zijn er voor jou. Ze kijken met jou welke hulp nodig is en kunnen helpen bij het regelen van deze hulp. Ze nemen geen beslissingen over jouw vraag en bieden geen hulpverlening. Hierdoor kunnen ze je ondersteunen, zonder vooraf een mening te hebben over jouw situatie. Ze kunnen je helpen als je vragen hebt over zorg, hulp of ondersteuning, onderwijs, welzijn, wonen, werk of inkomen.

Wat kun je verwachten?

Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen op verschillende manieren helpen. Vaak ben je al geholpen als iemand naar je luistert en met je meedenkt. Of kun je met informatie en advies zelf weer verder. Soms is er meer nodig, ook hierbij kan de Onafhankelijke Cliëntondersteuner je helpen.

Om je goed te kunnen helpen, zal de Onafhankelijke Cliëntondersteuner je eerst vragen om je verhaal te vertellen. Daarna bespreek je de vragen die je hebt en wordt er gekeken welke hulp nodig is. Een Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan je bijvoorbeeld ondersteunen bij:

  • het duidelijk krijgen van je vraag;
  • het kiezen van hulp, zorg of ondersteuning;
  • het vinden van een hulp- of zorgaanbieder;
  • het aanvragen of regelen van hulp, zorg of ondersteuning;
  • gesprekken met bijvoorbeeld de gemeente, een werkgever of een zorgaanbieder;
  • het vinden van een oplossing als je ontevreden bent over de zorg die je krijgt.

Wat kun je vragen?

Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen je helpen bij het regelen van hulp. Bijvoorbeeld door je uit te leggen waar je moet zijn of door je te helpen bij het invullen van formulieren of door mee te gaan naar een gesprek. Voorbeelden van vragen die je kunt stellen zijn:

  • Ik heb thuiszorg nodig, waar kan ik dat regelen?
  • Welke hulp past het beste binnen ons gezin?
  • Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van een indicatie of beschikking?
  • Ik heb woonbegeleiding nodig, waar moet ik dit aanvragen?
  • De aanvraag voor mijn uitkering is afgewezen, kan ik hulp krijgen bij mijn bezwaarschrift?
  • Ik heb een keukentafelgesprek, kan iemand dit gesprek met mij voorbereiden?
  • Ik heb een gesprek met mijn baas en vind dit spannend. Kan iemand met mij mee?

Voor wie?

Onafhankelijke Cliëntondersteuning is er voor elke inwoner van de gemeente Westerkwartier. Maatschappelijk Werkers van Sociaal Werk De Schans bieden deze ondersteuning. De hulp die zij bieden is gratis.

Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie

Heb je een Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie dan kun je voor Onafhankelijke Cliëntondersteuning terecht bij een aantal aanbieders vanuit het Menzis Zorgkantoor. Een overzicht hiervan vind je hier.

Meer informatie kun je vinden op de website www.menziszorgkantoor.nl. of je kunt bellen met Menzis Zorgkantoor op telefoonnummer 088 222 42 42.

Meer informatie

Heb je nog vragen over Onafhankelijke Cliëntondersteuning of wil je je aanmelden? Dan kun je contact opnemen met Sociaal Werk De Schans.

Sociaal Werk De Schans                                                                                                   

Telefoon: (0594) 745 620

Email: info@sociaalwerkdeschans.nl

contact

 Agenda

Fietsclinics voor nieuwkomers
Volgende week maandag
Bekijk activiteit
Weerbaarheidstraining 'Bikkels in de Dop' (groep 7/8)
Volgende week woensdag
Bekijk activiteit
Training: Dappere Dino's (6-8 jr.)
Volgende week vrijdag
Bekijk activiteit
Weerbaarheidstraining 'Bikkels aan de Top' (12 tot 16 jr.)
14 december 2021
Bekijk activiteit
Overzicht